Artykuły
Uchwała: Zmieniono statut gminy Biała
Autor: BARTOSZ SADLIŃSKI.
Publikacja: Środa, 1 - Sierpień 2012r. , godz.: 10:38
Nie tylko rozbieżności związane z herbem zostały ujednolicone. Zajęto się także innymi kwestiami, głównie w celu ich doprecyzowania lub wyraźnego wyartykułowania.
Choć ostatnie słowo należy jeszcze do wojewody, uchwała zmieniająca statut gminy Biała została przyjęta podczas przedwakacyjnej, czerwcowej sesji. Wcześniej, w lutym powołano czteroosobową komisję doraźną, która miała za zadanie zaproponować modyfikacje tej "gminnej konstytucji". W skład zespołu weszli radni: Joachim Kosz, Maria Moszczeńska, Leonard Peszel i Monika Wolna.
Fundusz sołecki, interpelacje i uchwałodawstwo
- Poprzedni statut został uchwalony w 2003 roku. Od tego czasu weszły w życie nowe rozstrzygnięcia nadzorcze oraz orzeczenia naczelnych i wojewódzkich sądów administracyjnych. Pewne rzeczy były niedoregulowane, więc należało je ustalić - informuje Grażyna Biały, sekretarz gminy.
Jedną z modyfikacji wymusiła uchwała o funduszu sołeckim, przeznaczonym - jak nazwa wskazuje - dla sołectw (tych jednostek pomocniczych samorządu jest w gminie Biała 29); nie mogą one prowadzić własnej gospodarki finansowej, lecz korzystać ze wspomnianych środków, wydzielonych w budżecie gminy.
Nieco zmodyfikowano też zasady składania interpelacji oraz wolnych wniosków. Jeśli ktoś zechce wystosować którąś z nich w trybie ustnym podczas trwania sesji, będzie musiał dodatkowo złożyć ją na piśmie. Co innego - jeżeli dana osoba zdecyduje się na sklecenie interpelacji czy wolnego wniosku w okresie między sesjami. Wówczas pozostaje jedynie forma pisemna.
Rozszerzono w statucie kwestię inicjatywy uchwałodawczej. Odtąd posiadają ją nie tylko: burmistrz, radni i grupa 50 mieszkańców, lecz także: komisje rady (stałe i doraźne) oraz kluby radnych. Nie zmienił się natomiast tryb składania projektów uchwał.
Dodefiniowane i doregulowane
Zdefiniowano też pojęcie większości zwykłej oraz bezwzględnej, w przypadku głosowania nad uchwałą. Ta pierwsza polega po prostu na liczbie głosów "za" przeważającej nad liczbą głosów "przeciw"; druga natomiast wymaga, by liczba głosów "za" była przynajmniej o 1 większa od sumy pozostałych ("przeciw" i "wstrzymujących się"). Wprowadzenie tego zapisu nie oznacza, że wcześniej definicje obu pojęć były inne. Chodzi po prostu o wyartykułowanie tych zasad.
Doregulowano też kwestie związane z posiedzeniem komisji rady miejskiej. Możliwe jest organizowanie prac wspólnych komisji, także na wyjeździe. Przewodniczący rady będzie miał prawo je zainicjować (w obu przypadkach), powiadamiając członków komisji na pięć dni przed posiedzeniem.
Jeśli zaś chodzi konkretnie o komisję rewizyjną, czytamy, że jej istnienie jest obowiązkowe; natomiast pozostałe komisje określa rada - ich "być albo nie być" oraz nazwę. Z nowego statutu dowiadujemy się też, że przewodniczący rady ustala porządek jej obrad (nie projekt porządku). Radni głosują natomiast nad jego przyjęciem lub odrzuceniem na początku sesji.
Dodano całkowicie nowy rozdział, dotyczący skarg na burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych (np. danej szkoły czy Ośrodka Pomocy Społecznej; gmina Biała posiada 6 jednostek organizacyjnych). Skarga wpływa do rady, przewodniczący przedstawia ją podczas sesji. Jeśli rada uzna, że jest właściwym organem do rozpatrywania skargi, kieruje ją do komisji rewizyjnej. Jeśli nie - przekazuje do właściwego organu. Komisja rewizyjna decyduje o słuszności lub niesłuszności skargi i przedstawia na sesji projekt uchwały zatwierdzającej przyjęcie skargi lub jej odrzucenie.
Wyjątki i martwe przepisy
Kolejna sprawa - dostęp do dokumentów rady, komisji i burmistrza, a wszystko na bazie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Akt prawny wprowadzany był etapami, począwszy od 2001 roku. Burmistrz daje dostęp do informacji publicznej poprzez stronę promocyjną gminy (www.biala.gmina.pl), poprzez Biuletyn Informacji Publicznej (www.bip.biala.gmina.pl) oraz na tablicy ogłoszeń urzędu. Szczególnie przydatny wydaje się BIP, to na nim znajdziemy protokoły z sesji rady miejskiej oraz posiedzeń komisji, a także projekty uchwał, same uchwały, oświadczenia majątkowe czy ogłoszenia o przetargach. Jeśli natomiast jakiś dokument nie znajdzie się w żadnym z trzech wymienionych wcześniej źródeł, można wnioskować o jego wydanie w urzędzie.
Uregulowano też sprawę reasumpcji (powtórki) głosowania. Może ona nastąpić w trzech przypadkach: 1) kiedy ma miejsce niezgodność sumy oddanych głosów z liczbą radnych obecnych na sali, 2) kiedy stwierdzi się wprowadzenie radnych w błąd co do sposobu głosowania, 3) uchwała posiada wady powodujące stwierdzenie nieważności. Radny może zgłosić wniosek o reasumpcję głosowania.
Wykreślono z kolei ze statutu zapis mówiący o wspólnym posiedzeniu rad dwóch gmin. Wcześniej taki przepis funkcjonował, lecz jako martwy. W przypadku Białej podwójne sesje nie występowały. Swoją drogą, ciekawe jak miałoby to wyglądać...Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze