Artykuły
Ulica Jesionkowa: Progów spowalniających NIE BĘDZIE
Autor: DAMIAN WICHER.
Publikacja: Środa, 24 - Październik 2012r. , godz.: 08:48
Mieszkańcy ulicy Jesionkowej w Prudniku domagają się poprawy bezpieczeństwa na drodze przebiegającej pod oknami ich domów.
Kierowcy jeżdżą tędy dosłownie jak wariaci, z prędkością stu i więcej kilometrów na godzinę. Wieczorami urządzają sobie rajdy - mówi Henryk Czereba.
Ludzie, nie czekając aż wydarzy się kolejna tragedia (w sierpniu u zbiegu ul. Jesionkowej i Wiejskiej zginęła pod kołami fiata 126p 53-letnia kobieta), wystąpili z petycją do władz samorządowych i policji o montaż progów zwalniających. Komendant KPP Andrzej Kłakowicz przychylił się do wniosku i skierował sprawę do starostwa powiatowego. Komisja ds. rozpatrywania projektów organizacji ruchu przy staroście ma jednak odmienne zdanie w tej kwestii.
- Progi zwalniające, mimo istotnych zalet w ograniczeniu prędkości na drodze, posiadają wiele wad, mających negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu, ochronę środowiska oraz stan techniczny pojazdów i instalacji zabudowanych w drodze - mówi dla "TP" Andrzej Sieradzki, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu. - Po stronie południowej ul. Jesionkowej, wzdłuż położonych tam domów jednorodzinnych brak jest chodnika dla pieszych. Założyć należy, że kierowcy jadący ulicą Jesionkową w kierunku ulicy Łangowskiego będą starali się objeżdżać progi, zjeżdżając do prawej krawędzi jezdni, stwarzając zagrożenie czynne dla osób pieszych lub wyjeżdżających z posesji. Ponadto nagłe hamowanie pojazdów przed progami stwarza zagrożenie dla osób nadjeżdżających z tyłu. Zagrożeniem biernym natomiast jest trudność z odśnieżaniem okolic progów oraz niebezpieczeństwo gromadzenia się wody przed progami i jej zamarzania w zimie. Montaż progów zwalniających zwiększa stopień uciążliwości dla środowiska i dla mieszkańców poprzez wzrost emisji spalin, wzrost drgań i wstrząsów oraz zwiększony poziom hałasu. Wstrząsy powodowane przejazdem przez progi zwalniające przyspieszają zużycie elementów jezdnych i układów kierowniczych pojazdów oraz mają negatywny wpływ na instalacje zamontowane pod jezdnią, głównie dotyczy to instalacji gazowej, która przebiega w osi ul. Jesionkowej. Wytyczne stosowania progów zwalniających opublikowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych w 1994 roku wręcz wykluczają ich nad gazociągami i związanymi z nimi urządzeniami gazowymi. Komendant powiatowy policji poparł petycję mieszkańców ulicy Jesionkowej i przesłał wniosek do starosty prudnickiego o zwiększenie jej bezpieczeństwa poprzez montaż progów zwalniających bez wcześniejszej analizy stanu faktycznego i zagrożeń powodowanych montażem progów. Analizy takiej dokonał na posiedzeniu komisji przedstawiciel komendanta aspirant Dariusz Oleksy, wyrażając w opinii komisji również opinię komendanta.
Komisja zaopiniowała pozytywnie zmianę organizacji ruchu polegającą na wprowadzeniu znaków ograniczenia prędkości do 30 km/h na odcinku ul. Jesionkowej od skrzyżowania z ul. Wiejską do skrzyżowania z ul. Łangowskiego oraz montaż barier na chodniku na rogu ul. Jesionkowej i Lwowskiej. To drugie zadanie zostanie zrealizowane po wygospodarowaniu środków w budżecie miejskim.
- Jednocześnie aspirant Dariusz Oleksy w imieniu komendanta powiatowego policji zobowiązał się do zwiększenia ilości patroli i wzmożenia kontroli prędkości na ulicy Jesionkowej - kontynuuje naczelnik Sieradzki. - Zdaniem komisji, wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h i wzmożona kontrola ruchu przez policję powinna przynieść oczekiwane rezultaty. Komisja pozostaje w kontakcie z przedstawicielami mieszkańców ulicy Jesionkowej i w przypadku braku wyraźnej poprawy bezpieczeństwa na drodze będzie rozpatrywać zastosowanie innych środków zwiększających bezpieczeństwo użytkowników i mieszkańców tej ulicy. Ponadto radni Prudnika biorący udział w posiedzeniu komisji zobowiązali się do złożenia wniosku na najbliższej sesji Rady Miejskiej o zabezpieczenie środków finansowych w przyszłorocznym i przyszłych budżetach na inwestycje zwiększające bezpieczeństwo tej ulicy - budowa chodnika, instalacja monitoringu lub fotoradaru.
Zdania na ten temat wśród innych mieszkańców osiedla są podzielone. Przeciwnicy uważają ponadto, że takie rozwiązanie utrudniłoby życie kierowcom autobusów komunikacji miejskiej. Zwolennicy twierdzą zaś, że to jedyny słuszny kierunek, aby utemperować piratów drogowych.Powrót do wyboru artykułu +
Komentarze